Friday, February 3, 2012

Boganmeldelse - Annika von Holdt (Sov som de døde)

Køb bogen her.

(This book has not not been translated to English, and that is really a shame. If you ever come across a book by Annika von Holdt, please do not let the chance pass you by. You will get an experience out of the ordinary.)

Jeg er generelt ikke til kvindelige forfattere. Der er alt for megen venindefnidder, alt for mange problemer i parforholdet, og ofte bliver historierne unødigt lange og komplekse, mens plottet er tyndt og intetsigende. Nu er det sagt - og hvor det dog lettede!

Derfor var mine forventninger heller ikke særlig høje, da jeg modtog Annika von Holts roman, "Sov som de døde". Jeg ved faktisk ikke hvorfor jeg bestilte bogen i bogklubben. Jeg tror at det var omslaget der fangede mig. Der var noget gotisk og dystert over billedet. Stenenglen der grædende vogter over et gammelt gravsted. Stemningen tiltalte mig, men... det var en kvindelig forfatter.

Og så skete miraklet!

"Sov som de døde" er en af de mest fængslende bøger jeg har læst i umindelige tider. Jeg var grebet af historien fra side et. Det er sjældent at jeg har læst en så velskrevet og velfungerende historie. Der var absolut intet feminint og følelsesladet over bogen. Jeg måtte flere gange tage mig i at checke forfatterens navn, for at forvisse mig om at det virkelig var en kvinde der havde skrevet den. Den uhyggelige stemning var så intens, at jeg flere gange var overbevist om at det ikke kunne blive værre, men tro mig: Det kunne det. Sidste gang jeg læste en bog, der var skrevet med samme intensitet var da jeg læste Stephen Kings roman "Misery". Lige som dengang, sad jeg nu og tænkte: "Får rædslerne da aldrig ende?" Svaret på det spørgsmål lader vi blæse i vinden...

Dette er afgjort ingen femi-krimi. Dette er en hardcore thriller. En perle mellem alle de udgivelser der ustandselig prøver at påkalde sig opmærksomhed. Her er ikke tale om den bløde mellemvare. Læs den og gys!!!

No comments:

Post a Comment