Køb bogen - hvis du tør! |
Hvad er kriterierne
for at få lov til at udgive en bog i dagens Danmark anno 2013?
Originalitet? Et godt plot? Eller en velskrevet historie?
De fleste læsere
vil sikkert mene at en blanding af ovenstående elementer, er en
absolut nødvendighed for at en bog er læseværdig. Den tese har
Kasper Colling Nielsen og forlaget Gyldendal nu slået en stor, fed
pæl igennem, da de besluttede at udgive bogen ”Den danskeborgerkrig 2018-24”.
Jeg tror næppe, at
jeg har læst en mere elendig bog end denne. Jeg anser mig selv for
at have et meget åbent og liberalt sind. Jeg er villig til at
acceptere selv meget vilde og fantasifulde plot. Denne gang er min
grænse(løse) tolerance dog blevet godt og grundigt overskredet. Jeg
er ikke i stand til at sige ret meget godt om denne bog, men lad mig
i det mindste forklare, hvorfor denne bog skuffer så fælt.
”Den danskeborgerkrig 2018-24” begynder faktisk rigtigt godt. I den første
scene, har Kaspar Colling Nielsen rigtigt godt fat i læseren.
Danmark er gået i opløsning oven på finanskrisen, og der hersker
totalt anarki i landet. Politikere og finansfyrster bliver gjort
ansvarlige for sammenbruddet, og er nu jaget vildt. Læseren bliver,
som det første, vidne til en offentlig henrettelse af en ung
politiker. Scenen er meget stemningsfuld og halshugningen bliver
beskrevet yderst intenst. Den dystre tone i de første kapitler minder
meget om den verden, der beskrives i Max Brook's bog, ”World WarZ”. På dette tidspunkt havde Kaspar Colling Nielsen min fulde
opmærksomhed.
Selv da han
beskriver det dekadente rigmandsmiljø, hvor man betaler sig til evig
ungdom for sig selv og sine husdyr, er jeg helt med. Faktisk synes
jeg at det var en interessant vinkel i historien. Jeg accepterede
også forfattetens fantasi om, at hunde kan lære at tale, når bare
de lever længe nok. Det var langt ude, og bragte historien ind på
et underligt sidespor, men dog acceptabelt. Det var nok på dette tidspunkt, at jeg
begyndte at blive en kende skeptisk, og furerne i min pande begyndte
at fremstå tydeligere end normalt. Havde Kaspar Colling Nielsen så
bare bremset sine løbske fantasi her, så tror jeg faktisk, at jeg ville
have fundet bogen mere interessant end gennemsnittet af de bøger, jeg ellers bliver præsenteret for. Desværre lod
det til, at forfatterens syge fantasier havde fået frit løb, for det
viser sig, at disse, evigt unge dyr, begynder at lide af de samme
psykoser og depressioner som deres mennesker. Så da bjørnen Pia,
som er indlagt på et nervesanatorium, opdager at hendes honning er
blevet stjålet, og jagten på samme forsvundne genstand går ind,
kan jeg simpelt hen ikke tage historien alvorlig længere.
Kæden hoppen dog
helt af, da forfatteren beskriver, hvordan en hel jødisk familie
skjuler sig for myndighederne i en smældfed kvindes røv. Der er
ingen logik, intet tema og ingen mening i denne del af historien, der
er en bizar karikatur af ”Anne Franks dagbog”. Og det var så
her, jeg definitivt opgav at finde hoved og hale i ”Den danskeborgerkrig 2018-24”.
Jeg sidder tilbage
med en masse modstridende følelser omkring denne bog. Jeg kan ikke
bebrejde Kaspar Colling Nielsen, at han har skrevet bogen. Det har
sikkert været morsomt i en eller anden grad, men jeg synes, det er
synd for ham at han ikke har haft en kompetent redaktør, der har
bremset denne litterære katastrofe, mens den endnu bare var et
vanskabt fantasifoster. Historien er ikke levedygtig og burde aldrig
have været bragt til verden. Den store synder er i mine øjne
forlaget. I betragtning af, at vi alle bliver tudet ørerne fulde af,
at det danske bogmarked er under pres, og at der ikke er råd til at
udgive ret mange titler af nye, ukendte forfattere, er det en
skandale at man ofrer energi og penge på en bog som ”Den danskeborgerkrig 2018-24”. Det er useriøst og deprimerende. Hvis denne
bog er blandt det bedste der er skrevet i 2013, så ser
det i sandhed sort ud for dansk litteratur.
Jeg har medlidenhed
med forfatteren. Da forlaget lod denne bog gå i
trykken, ødelagde
de samtidig Kaspar Colling Nielsens karriere som forfatter. Læserne vil huske denne
katastrofalt dårlige bog, og mange vil med sikkerhed undgå
udgivelser fra denne forfatter for fremtiden. Jeg forstår det
simpelt hen ikke!!! Når man nu har været villig til at investere
penge i en udgivelse, hvorfor har man så ikke ofret den nødvendige
tid til rådgivning, korrekturlæsning og redigering? I stedet har
udgiverne tilsyneladende bevidstløst accepteret en ejendommelig
hybrid mellem ”World War Z”, ”Peter Plys” og ”Anne Franks dagbog”. Bogen giver ingen mening – men det gør forlagets
prioritering så sandelig heller ikke!!!
No comments:
Post a Comment