Wednesday, November 20, 2013

Boganmeldelse - A.J. Kazinski (Den Sidste Gode Mand)

Køb bogen på SAXO.com
Klik for at købe bogen på SAXO.com

Dear reader. I have chosen to write this review in Danish since this book has not yet been translated to English.

Da jeg havde læst 'En Hellig Alliance' stod det klart for mig, at jeg her havde fundet et forfatterpar, som virkelig var i stand til at levere en historie af usædvanlig høj kvalitet. Spørgsmålet var blot, om det var en enlig svale, eller om deres tidligere bøger var lige så velskrevne og spændende som deres seneste udgivelse.

Et fælles træk for 'En Hellig Alliance' og 'Den Sidste Gode Mand' er, at Kazinski bygger deres romaner på fakta, begivenheder eller overleveringer, som findes i verden omkring os. Det er rundt om disse oplysninger, at Kazinski derpå spinder deres fiktive net. Jeg er vild med den type romaner! Hele vejen igennem bogen må man spørge sig selv: Hvor stopper virkeligheden og hvor begynder fiktionen?

Mens 'En Hellig Alliance' var en halvpolitisk roman, er 'Den Sidste Gode Mand' en krimi der kredser om overnaturlige og uforklarlige fænomener. Jødiske overleveringer beretter, at der til alle tider vil være seksogtredive gode mennesker til at våge over menneskeheden. Dør alle seksogtredive, vil verden gå under. Nu er nogen begyndt at myrde disse gode mennesker. Rundt om på jorden indrapporteres der om mennesker, som er døde uden påviselig grund og som alle har et sært mærke på deres ryg på dødstidspunktet. Niels Bentzon er politimand i Danmark og bliver ved et tilfælde involveret i jagten på den ukendte morder, inden denne får held til at myrde de sidste to gode mennesker på jorden.

Historien lyder måske søgt, men jeg kan garantere at den holder hele vejen. Efterhånden som situationen spidser til, sidder man længere og længer ude på kanten af stolen. Dette er en bog som burde filmatiseres.

En ting jeg må nævne, er afslutningen. Ofte har end-of-the-world historier meget vanskeligt ved at aflevere en troværdig afslutning. Jorden kan jo ikke være gået under – vi er her jo endnu!?! Men Kazinski formår at afslutte 'Den Sidste Gode Mand' på en måde, der både er elegant og troværdig.

Historien er helstøbt, underholdende og intens i en sådan grad, at jeg har nemt ved at tilgive de fejl som korrekturlæsningen inden udgivelsen ellers burde have fundet og rettet. Alt hvad jeg har læst af A.J. Kazinski har været over den gennemsnitlige skandinaviske standard, og jeg ser med spændt forventning frem til at lade mig underholde af denne enestående forfatterduo i fremtiden.